3 september 2020

MENcare Expert Ann in vakblad De Beauty Professional

VERTROUW OP JE EIGEN KUNNEN, JIJ BENT DE EXPERT!  

Het originele artikel in het vakblad de 'Beauty Professional lees je hier

Ann Callebaut is 53 jaar en eigenaresse van de salon/concept-store Huidcentrum in Oudenaarde (B). De naam van haar salon werd 2 jaar geleden veranderd van Man-Exclusief naar Huidcentrum. Na een re-branding werd Man-Exclusief een salon met verzorgingen voor de man én herenkapsalon, kortom: ‘The place-to-be for Men’. Huidcentrum is gericht op huidverbetering voor hem én haar.

Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom?
“In 2009 ben ik de opleiding voor schoonheidsspecialiste gestart. In 2010 ben ik gestart in de Herenkapsalon van mijn echtgenoot, Steven Aelvoet, als Men-Care Expert. Heren hadden véél vragen over huid- en haarverzorging. Bij problemen wisten ze niet goed waar ze met hun vragen terecht konden. Dat zag ik als een unieke kans. Ondertussen ben ik dus bijna 11 jaar actief in de branche.”

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik ben afgestudeerd als schoonheidsspecialiste. Meteen heb ik me gespecialiseerd als Men-Care Expert, als één van de eerste salons in België, ondersteund door de firma CosMENtis, de pionier in Huidverzorging én huidverbetering exclusief voor Mannen. Ook ben ik pHformula Skin Specialist, waarvoor ik mijn certificaat heb gehaald bij The Skin Academy in Barcelona. Momenteel ben ik trainée Huid!Expert, en zit ik in de laatste ronde om ook dit label te bemachtigen. Daarnaast heb ik een training/opleiding gevolgd bij Environ Skin Expert. Huidverbetering is echt mijn specialisatie.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Klanten kunnen bij mij terecht voor huidverbeterende behandelingen. Hieronder verstaan we: advies bij huidproblemen, behandelplan opstellen, plan van aanpak naar behandeling toe, persoonlijk en gericht advies voor thuisverzorging en gebruik van producten. De huidconditie verbeteren en/of behouden dat is de doelstelling. Samen werken aan een energieke én gezonde huid. De huid transformeren, ook van binnenuit, met huidsupplementen.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?  
“Je kan je eigen koers varen, beslissingen nemen, maar vooral ook leren van je fouten. Je hebt alles in eigen handen. Maar netwerken met collega’s en andere ondernemers is ook héél belangrijk en dat doe ik dan ook regelmatig.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“De Beauty Professional volgen, uiteraard! Nieuwe ontwikkelingen volgen in beauty land, ik doe regelmatig refresh-opleidingen en vooral kijken naar wat mijn business naar een hoger level kan brengen. Wat heb ik nog nodig zodat ik mijn klanten tevreden blijven, en hoe kan ik hen nog meer triggeren om hun huid in goede conditie te houden. En niet onbelangrijk, jezelf de ruimte geven en je eigen koers blijven varen.” 

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Voor de heren: 4VOO Benelux, omdat dit een verzorgingslijn is EXCLUSIEF voor de mannen die huidverzorgend én huidverbeterend is. En MEN³ (een Belgisch scheergamma – ontwikkeld door een vrouw! – Katleen Vrombaut), omdat het huidproblemen effectief aanpakt ter hoogte van de baardstreek.
Voor de dames: pHformulaomdat deze de huid gericht aanpakken. Ze werken volgens een uniek en innovatief Skin Resurfacing Systeem – maatwerk in laagjes zeg maar, zonder de huid te beschadigen aan de buitenkant. En Environ, door het gebruik van hoge effectieve dosissen vitamine A en antioxidanten, en omdat bepaalde producten zijn gecertificeerd door het prestigieuze Swiss Vitamin Institute. Het unieke step-up systeem, zorgt ervoor dat de huidtekorten op een veilige manier worden aangevuld. En: dat het gebruik van topische vitamine A beschermt tegen huidkanker.” 


Wat maakt jouw salon uniek?
“Ons concept is uniek. Enerzijds herenkapsalon met aansluitend een salon gespecialiseerd in herenverzorging. Een plaats waar een man, zich helemaal man kan voelen, zonder nagellakken en make-up. Géén bloemen of roddelblaadjes, maar mannelijke tijdschriften en stoere elementen. Zelfs een bar! Door Corona werd deze bar helaas uitgeschakeld. Daarnaast hebben we Huidcentrum, waar voldoende ruimte is voor een adviesgesprek aan een grote tafel, een degelijke intake, én opvolging van elke klant. Huidproblemen worden gericht aangepakt en mijn klant mag zichzelf blijven. Waar de zichtbare huidproblemen worden aangekaart, en er héél véél vragen worden gesteld naar levenswijze, medische achtergrond… Een zichtbare mooiere huid, energieke én gezonde huid, is hetgeen waar we naar streven. Het is belangrijk, dat je een ‘klik’ voelt met je klant. Géén gedoe en blabla. Een afspraak inboeken kan gemakkelijk online of via de App. We hebben en stenen shop voor de aankoop mét advies over de verzorgingsproducten, maar we hebben ook een webshop. Dus we proberen om zoveel mogelijk actueel te zijn én te blijven.” 

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen en klanten te behouden?
“Bestaande klanten worden verwend en ontvangen regelmatig een extraatje. Klanten die vrienden, familie of collega’s aanbevelen om bij mij langs te komen, worden ook beloond. Ik ben aangesloten bij BNI, een internationaal netwerk voor ondernemers, waar we elke week samen netwerken. Ook hieruit volgen vaak nieuwe contacten en klanten. Mond-tot-mond reclame blijft het beste werken. Op regelmatige basis doen we ook een ‘inspirationday’. Dit is een dag dat klanten kennis kunnen maken met de salon en een mini-verzorging met advies krijgen. Uiteindelijk volgt er een voorstel naar kuurbehandeling/behandelingsplan en dit alles voor een mini-prijs. Dit werkt héél goed! Als ze eenmaal klant zijn, blijven ze vaak wel. Toch vanwege de geboden service, de recht toe-recht aan aanpak, de no-nonsens service, maar ook de oprechte interesse in de zorgen maken het compleet. Ik vraag mijn klanten ook regelmatig naar feedback. Wat vinden ze positief en wat vinden ze niet zo goed? Een klant met abonnement, krijgt soms eens een uitbreiding op de verzorging aangeboden.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Onzekerheden? Kansen?
“Een fijne quote is: ‘Whatever you think, think the opposite’. In elke ‘onzekerheid’, voor zover er onzekerheden zijn voor mij, zie ik nieuwe kansen en mogelijkheden. Corona was voor mij net de brandstof om meteen een level hoger te schakelen. Niet wachten, maar gewoon springen! Mee-evolueren met de noden van de huidige maatschappij. En vooral: be a rebel (smile).” 


Is er nog iets wat je met jouw vakcollega’s zou willen delen?
“Blijf jezelf en ga voluit voor je passie. Spiegel jezelf niet aan anderen, maar laat je inspireren. Wees lief voor je collega’s! Elkaar helpen en ondersteunen, brengt zoveel moois. Wees géén copy-cat, maar maak jezelf uniek. Je bent op je best, als je bent wie je bent! En vooral: ga op zoek naar jouw expertise. Je kan niet in alles de beste zijn.”


Olie voor een superglad scheerresultaat

Eczeem, droge schilfers, roodheid en jeuk ter hoogte van de baardstreek? De ultieme uitdaging voor MEN³ om een oplossing te bieden.

4 december 2023

Optimaliseer je scheerervaring

De zelfbewuste man neemt de tijd voor een goed verzorgd uiterlijk. Dat begint met de dagelijkse badkamerroutine van het reinigen en verzorgen van het gelaat en het scheren of trimmen van de baard. Heb je een gevoelige huid, dan is dat geen pretje. Er ontstaan snel wondjes, de huid is droog en schilferig of voelt zelfs lang na het scheren nog geprikkeld. Maar het kan ook anders… Die vervelende scheerirritatie, huidreacties en roodheid zijn passé. Je alledaagse scheerbeurt verandert in een luxe ritueel. Simpel! Want wat je daarvoor nodig hebt, zijn slechts 10 seconden en een nootje…

8 september 2023

Saturday Coated

Saturday Coated : Live interview op radio Benelux

24 juni 2023

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x